Book Review: Uitgerekend Wij – Monika Peetz

7/10

Uitgerekend Wij is een typische romcom met een eenvoudig plot: wiskundenerd Tom is op zoek naar een vriendin en gebruikt daarbij een datingsite gebaseerd op algoritmes; iets wat perfect bij hem past. Hij ontmoet de liefde van zijn leven Lisa en na kort gecorrespondeerd te hebben spreken de twee af. Op de date is het echter niet Lisa die hij ontmoet, maar haar moeder Penelope. Zij is wanhopig op zoek naar een man voor Lisa, en hoopt in Tom de ideale schoonzoon gevonden te hebben. Ontzettend teleurgesteld gaat Tom weer naar huis, waar hij overtuigd wordt door ex-zwager Joshi om een nieuwe levensstijl te adopteren: 28 dagen lang elke dag iemand een cadeau geven. Hij begint deze levensstijl bij een sollicitatie gesprek. Als resultaat is hij een van de twee overgebleven kandidaten met wie hij moet strijden om een baan: de andere is Lisa. Tom’s nieuwe levensstijl zorgt ervoor dat hij telkens weer in de problemen komt, en dat terwijl hij ook nog Lisa voor zich moet zien te winnen.

Uitgerekend Wij is een boek dat precies doet wat ik verwacht van een romcom: het leest lekker weg, heeft enkele grappige momenten erin zitten, en is over het algemeen een feiten afleiding van het dagelijks leven. Over het algemeen was het niet echt verrassend, alleen het einde was niet wat ik verwacht had. Toen ik de synopsis op de achterkant las was ik een beetje ongerust: een mannelijke hoofdpersoon in dit soort boeken irriteert mij normaal gesproken al snel, maar daar was hier helemaal geen spraken van. Ik vond Tom erg sympathiek en had vaak met hem te doen.

Over het algemeen is dit boek precies wat ik verwacht had, met een leuke twist aan het einde. Zeker een aanrader voor fans van romantische komedies.